Responzivní web a velikost písma

On: Čvn 9, 2023
Znáte ten pocit, když si na webu navrhnete luxusně působící velký nadpis uprostřed velkorysého negativního prostoru…

… a pak to načtete na mobilu – a zjistíte, že se vám slova lámou někde, kde by neměla?

Jak to vyřešit pro mobily všech velikostí?

Většina stavitelných šablon a editorů v sobě má zabudovanou možnost nastavit jednotlivé elementy jinak pro desktop, tablet a mobil. Jako první krok se tedy nabízí přejít na nastavení pro mobil a velikost písma upravit.

Jenže…

Displeje mobilů dnes mají značně rozdílné rozměry. Takže po úpravě zjistíte, že se váš obsah na vašem vlastním mobilu zobrazuje krásně – ale třeba majitelům malých iPhonů mini se pořád někde zalamuje. Nebo se na nich zobrazuje dobře, ale na velkých displejích máte z písmen disproporční “mrňky”, které vůbec nepůsobí zamýšleným velkorysým dojmem.

Kdyby se tak dala velikost písma nastavit tak, aby se dynamicky měnila s velikostí displeje…

Má tohle řešení? Má.

Písmo, jehož velikost se mění podle velikosti displeje

Problém, který už řešil někdo před vámi, má obvykle nějaké řešení. A proto i písmu můžete jednoduše nastavit dynamicky se měnící velikost.

Vlastně – nejen písmu. Ale i dalším prvkům na stránce.

Pixel, procenta, výška řádku – a další jednotky

Pokud weby klikáte v builderech, většinou se u nich sejdete se 3 základními jednotkami. Je tomu tak alespoň u Divi, se kterou pracuji já.

Jaké jednotky to jsou?

Pod zkratkou px najdete pixely, tedy obrazovkové body. V těch se velikost písma udává nejčastěji – a váš první pokus o úpravu velikosti pravděpodobně pracoval právě s nimi.

U nastavení rozměrů jednotlivých elementů, jako je třeba šířka řádku, najdete pixely a procenta.

A u nastavení výšky řádku uvidíte jednotku em.

Existují ale i další jednotky, se kterými kód webu – a tím pádem i vaše šablona či builder, umí pracovat – a které se řídí právě rozměry displeje.

Částečně tak fungují již zmíněná procenta, u kterých ale není vždy stejná odpověď na otázku, z čeho se počítají. Může to být šířka či výška okna, může to být rodičovský element…

Existují ale 2 jednotky, které se vždy počítají z výšky a šířky prohlížeče – a tím pádem se přizpůsobují různým rozměrům displeje.

VW a VH.

V podstatě jsou to taky procenta – 1vw se rovná 1% šířky prohlížeče, 1vh je 1% jeho výšky.

A právě jednotku vw (tedy procenta z šířky prohlížeče) můžeme nejen u písma s úspěchem použít – a udělá přesně to, co potřebujeme. Používat ji můžeme nejen v celých číslech, ale i s desetinným místem (odděleným tečkou – tedy třeba 1.5vw). V nastavení pro mobil nám tedy stačí nalézt hodnotu vw, ve které se problematický element (třeba dlouhé slovo) na stránku pořád ještě vejde – a na všech dalších mobilních telefonech by se měl nejen vejít taky, ale měl by se velikostí přizpůsobit šířce monitoru.

Jednotku vh (tedy procenta z výšky) pro písmo raději nepoužívejte (zobrazení na mnoha zařízeních by vás asi překvapilo), ale rozhodně si ji zapamatujte. Používá se totiž v případech, kdy chcete mít některou sekci webu roztaženou přes celou výšku obrazovky (nebo třeba přesně přes její polovinu). Jednoduše dané sekci nastavíte výšku 100vh  (nebo jinou požadovanou hodnotu) – a máte na 2 kliknutí hotovo. U téhle funkce si dejte pozor na jedinou věc: nepřidávejte ji k vlastnosti height (výška), ale k min-height (minimální výška).. Pokud ji vložíte k height, výška bude vždy přesně na výšku prohlížeče. I za cenu toho, že vám to třeba na mobilu usekne kus obsahu. Min-height tohle řeší, protože případný delší obsah načte tak, jak je potřeba.

The Rise of the Digital CEO

Na závěr vás chci pozvat k 3 dílnému tréninku Jamese Wedmora na téma “jak nebýt zaměstnancem vlastního byznysu, ale jeho CEO. Na první část už se po registraci můžete podívat ze záznamu, další 2 nás ještě čekají.

Pro sledování se stačí zaregistrovat.

James Wedmore je autorem programu Business By Design a jednoznačně osobností, kterou chcete znát. Za svůj úspěch mu vděčí celá řada úspěšných “online entrepreneurs” – a já osobně vstup do jeho programu vnímám jako nejlepší byznysové rozhodnutí, které jsem kdy udělala.

Mohlo by vás bavit…

Podívejte se na další články.

Inspirace není nikdy dost. Podívejte se na další články, které by vás mohly zajímat.

Pošli mi šablonu stránky pro Instagram bio!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu layout šablony pro Divi i s instrukcemi pro nasazení a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Chci vytvořit svůj prodejní funnel!

Naskočte do 5denní výzvy Vytvořte funkční prodejní funnel v 5 krocích. Každý den vám přijde 1 e-mail s obsahem lekce a konkrétními úkoly, které máte splnit. Z odběru mých e-mailů se můžete kdykoliv odhlásit.

You have Successfully Subscribed!

Chci e-book Brand nejsou jen barvy

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu pracovní listy, které vám pomohou objevit a komunikovat hlubší smysl vlastní značky.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Pošli mi šablony stories pro lepší engagement!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu odkaz na upravitelnou šablonu stories i s instrukcemi pro použití a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Pošli mi šablony stories pro uvedení nového produktu!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu odkaz na upravitelnou šablonu stories pro launch i s instrukcemi pro použití a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!