Počínaje ověřením adresy kontaktu prostřednictvím double opt-in procesu, udržováním vysoké míry doručitelnosti a otevíratelnosti vašich e-mailů – a v neposlední řadě pravidelným odstraňováním dlouhodobě neaktivních kontaktů.
Právě u posledního bodu se dnes zastavíme.
Protože informace o tom, kdy váš kontakt naposledy otevřel vámi odeslaný e-mail, nemusí být 100% spolehlivé.
Soukromí má přednost před marketingovými daty
Povinnost nechat návštěvníka aktivně zvolit, zda umožní sbírat marketingová data vašemu webu, platí už několik let. A řada lidí této možnosti využívá – a sledování jejich chování na vašem webu vám jednoduše neumožní.
Pro řadu z nich je tato volba iniciována až potřebou kliknout na jedno z tlačítek – a před plošným zavedením cookie lišt jim bylo v celku jedno, jaká data o jejich chování weby sbírají. Vedle nich ale existuje nezanedbatelná skupina lidí, pro kterou soukromí opravdu důležité je. Řada z nich si uvědomuje zranitelnost uložených dat a možnosti jejich zneužití. A své soukromí si hlídají nejen na webu.
Pro tuhle skupinu existuje celá řada možností, jak své soukromí chránit i na poli marketingových e-mailů. Některé vyžadují aktivní nastavení uživatelem, u jiných je ochrana soukromí součástí služby zabezpečeného e-mailu.
Co poslední 2 věty znamenají pro vás? Že díky nastavení na straně uživatele nedostáváte zpět informace o tom, zda váš uživatel otevřel vámi odeslaný e-mail nebo klikl na některý z odkazů.
Blokování sledovacích pixelů nebo UTM a dalších trackovacích parametrů v odkazech zajistí, že pokud uživatel načtení sledovacích prvků aktivně nedovolí, vaše data o aktivitě daného uživatele budou stejně neúplná, jako data o uživateli, který na vašem webu zakáže ukládání cookies. V praxi tedy nezjistíte nejen to, zda kontakt otevřel váš e-mail, ale ani to, zda si např. stáhnul váš magnet zdarma apod.
Jak zjistit, že je váš kontakt skutečně neaktivní?
Máme nějaké možnosti, jak nastavení na straně uživatele obejít a zjistit, zda je kontakt skutečně neaktivní? Ne. Uživatel má právo na soukromí a my do něj nemůžeme zasahovat.
To ale neznamená, že nemáme vůbec žádné možnosti, jak uživatele aktivovat případně získat alespoň nějaké indicie, že je kontakt stále aktivní. Stále totiž můžeme sbírat a porovnávat data, která nám uživatel dá dobrovolně. Ať už jsou to informace o jeho posledním nákupu na webu nebo např. vyplnění nového formuláře po prokliku ze sociálních sítí nebo reklamy. Právě spuštění reklamy na neaktivní kontakty může být cestou nejen k ověření zájmu stávajících kontaktů, ale i k aktivaci těch již opravdu neaktivních.