Existuje jistá dobrá rada, kterou jsem si odnesla z jedné z prvních navštívených přednášek o UX – tedy uživatelské přívětivosti webu.
Tlačítko by mělo být nejvýraznějším prvkem stránky, na které chcete něco prodat…
…nebo “jen” přesvědčit uživatele, aby provedl proklik, který je pro vás důležitý. Ať už si jím stahuje e-book zdarma, otevírá prodejní stránku nebo odchází na web vašeho affiliate partnera.
Základní pravidla pro tvorbu webu jsou skvělá věc. Často se ale při tvorbě nového webu setkávám s lidmi, kteří donekonečna ladí detaily, a následují poučky – které jsou v této fázi naprosto zbytečné. Když se web snažíte spustit – a navíc na to, jako většina lidí, docela spěcháte, je téměř jedno, jestli vaše tlačítko bude kulaté nebo hranaté, a zda ona sytě růžová barva, kterou používáte pouze na tlačítka, bude o 3 odstíny světlejší nebo tmavší.
Proč vám píšu právě tohle?
Existuje řada lidí, kteří svůj web ladí dlouhé dny, týdny a měsíce. Ladí každý detail, aby jejich web byl prostě perfektní – protože oni tu představu prostě mají. A uniká jim jedna zásadní věc. Neprodávají. A ještě dlouho prodávat nebudou, protože se soustředí na design webu, místo na produkt a prodej.
Moment, design není důležitý?
Je. Pokud váš web vypadá otřesně, nejspíš toho moc neprodáte. Ale pokud vypadá docela dobře, je přehledný, zákazník na něm snadno najde cestu k produktu a chuť nakoupit – pak je prioritou prodej. Widget Instagramu v patičce můžete o 2 pixely dolů posunout později.
Nejste Alza.
Máte pocit, že by váš web měl být perfektní už při spuštění? Ano, je to ideální stav. Velké portály a e-shopy to tak dělají. Na tvorbu webu ale mají celý tým specialistů, kteří ladí každý detail. Tedy, alespoň, pokud to stíhají.
Vy ale nejste Alza. A dost možná si nemůžete dovolit zdržovat spuštění prodeje o další měsíc, abyste doladili všechny poslední detaily. Narovinu? Občas si to nemohou dovolit ani velcí hráči.
Píše se listopad 2004. Konkurence mobilního operátora XY před pár dny spustila e-shop. Blíží se vánoce a tak není na co čekat.Měsíc před vánočními svátky už “spolehlivě běží” i e-shop XY. Alespoň tak se to jeví běžnému zákazníkovi. Neví totiž, že e-shop umí po stisknutí tlačítka pouze jedinou věc – uložit do databáze údaje zákazníka a obsah košíku. Neumí ale poslat informace do SAPu, ze kterého se objednávky vyřizují.V jedné z budov operátora sedí plné patro brigádníků u počítačů se dvěma monitory. Na levém mají otevřenou databázi e-shopu, ze které ručně kopírují jeden záznam po druhém do SAPu na monitoru vpravo…A budou to dělat další 3 měsíce, než se e-shop se SAPem podaří integrovat automaticky.
Zeptejte se sami sebe : “když prvek, jehož úpravou se chci zabývat, vůbec neupravím – ovlivní to zákazníkovu schopnost nakoupit?” A potom: “Je prvek na tak významném místě, že je třeba ho upravit, aby zákazník na webu zůstal a pokračoval ve čtení?” Pokud jste odpověděli 2x ne, vykašlete se na něj. V klidu ho doděláte později.
2 důvody, proč neprodáváte?
Lidé, kteří donekonečna řeší každý detail, neprodávají ze 2 důvodů.
Ten první – soustředíte se na detaily a uniká vám širší obraz. Možná nemáte kvalitní produkt, prezentaci nebo marketing. A nevíte to, protože se zabýváte něčím jiným.
A ten druhý? Dost možná máte strach, že nebudete prodávat ani potom, co bude váš web dokonalý. Nedokončený web vám poskytuje výmluvu. Neprodávám, protože ještě nemám hotový web. Kdybyste web dokončili, museli byste se situaci postavit čelem.
Zažila jsem i zákazníky, schopné zaříznout vlastní web týden před dokončením (po měsících ladění detailů). Většina z nich nemá svůj web v provozu dodnes.
Ale zato mají výmluvu, proč jim ten prodej nejede…