Reklama vs. komunita

16. prosince 2019

Víš kočko, s prodejem produktu, máš 2 možnosti. Ta první je budovat si komunitu, tvořit produkty přímo pro ni – a té to pak prodávat. A jediné, co Tě to bude stát, je Tvůj čas…
A nebo se můžeš na komunitu vyprdnout a prodávat pomocí reklamy.
Ale pak se připrav na to, že Tě to bude stát PENÍZE!

Hmmm. Obviously…

Což ale neznamená, že možnost A je správně. Váš čas totiž není něco, čeho máte nekonečně mnoho – a nemá to žádnou hodnotu v penězích.

A marketing „zdarma“ vás často bude stát mnohem víc, než ten, za který zaplatíte penězi rovnou…

Pro začátek – mrkněte se na velké hráče.

Zve vás Mall.cz do uzavřené facebookové skupiny, kde vás každý den krmí více či méně hodnotným obsahem zdarma – v naději, že si jednou něco koupíte?

Ne. Protože si platí reklamu.

Já vím. Vy nejste Mall. A nejspíš nikdy nebudete. Ale jestli nechcete být dalších 10 let začínající podnikatel či podnikatelka, začněte myslet ve velkém hned. Nevadí, že na to zatím nemáte.

A není lepší se prostě naučit to, co budu používat?

V online podnikání se často učí, že si má člověk dělat všechno sám. Naučit se stavět web, krmit obsahem sociální média, nastavit si prodejní systém, sám si dělat reklamy, stříhat videa – a tak dál. Jistě si pár kousků téhle skládačky dokážete dosadit sami. A to ještě nemluvíme o tom, že byste vlastně měli vytvořit nějaký ten produkt, co půjde prodat.

Výsledkem je samozřejmě to, že 80% aspirantů online podnikání to zabalí ještě značný kus před cílovou páskou „vypuštění produktu do světa“. Která navíc vůbec není cílem, ale teprve opravdovým začátkem.

Mohlo by vás bavit:  K čertu s expertním byznysem

Protože kamarádi, pro každou z jmenovaných činností, existuje pracovní pozice. A často ne jen jedna.

Chcete příklad? Následující ukázka je z knížky Elišky Vyhnálkové a Michelle Loskoot – Jak na sítě. Uvedený výčet profesí se týká „pouze“ sociálních sítí. Žádné stavění webu od nuly, žádný produkt, který by bylo třeba vytvořit a prodat.

Možná jste teď v situaci, kdy si všechno sami prostě dělat musíte. Proto klikáte web, i když to vlastně tak docela neumíte (a zvládnout to technicky je samozřejmě mnohem snazší, než udělat to správně po stránce obsahu, grafiky a uživatelské přívětivosti). Proto trávíte hodiny na Facebooku a snažíte se svou začínající komunitu přesvědčit o tom, že opravdu něco umíte a vyplatí se vás sledovat. A možná to začíná vypadat, že tahle strategie funguje – protože si od vás někdo něco koupil!

Pravdu? Funguje.

Ale děsně se u toho nadřete. A navíc – svoji cílovku uměle omezujete na komunitu, kterou jste si definovali od stolu.

Možná vám někdo řekl, že co nejpřesněji určená cílovka je klíčem k úspěchu…

No, dejme tomu.

Ale jak víte, že jste si ji určili správně? Že váš předpoklad, že nejpravděpodobnějšími klientkami budou maminky malých dětí – který je podle obstojných výsledků trefou do černého, úplně neopominul třeba vydělávající ženy po padesátce, které by nakupovaly 3x více – kdybyste jim o produktu dali vědět? No, nevíte…

Přitom by stačilo pustit chlup do reklamy s širokým zacílením – a po měsíci můžete analyzovat naprosto konkrétní data, místo hádání, kdo by asi tak mohl být váš ideální zákazník…

Neumíte to? Tak to delegujte. PPC specialistů je neúrekom.

Takže komunitu budovat nemám?

To jsem neřekla.

Mohlo by vás bavit:  Na avatara leda do kina...

Jestli vás to baví, dává vám to smysl a máte na to čas nebo lidi – dělejte to. Komunita, která vás podporuje, je skvělým cílovým zákazníkem (a často i reklamou, pokud jste dost dobří na to, aby vás doporučili dál).

Ale přestaňte si myslet, že je to ta nejlepší možnost na světě. Já sama jsem díky reklamě na Facebooku narazila na skvělé online kurzy od autorů z Austrálie, USA, UK, Francie… Kdyby dotyční pouze budovali komunitu, nejspíš bych o ně nikdy nezakopla.

Pravdou je, že dobrá reklama dokáže prodat i špatný produkt. Dokonce i produkt, který neexistuje (kdybyste pátrali po tom, jak jsem to myslela, ráda vysvětlím. Na FB se občas objeví podvodníci inzerující online kurzy, které neexistují. Což zjistíte až po zaplacení. Touhle cestou se rozhodně nevydávejte – ale myslete na to, až vám někdo bude tvrdit, že špatný produkt ani sebelepší reklama neprodá).

A nakonec ještě jedna osobní – skutečně věříte finanční úspěch někomu, kdo lidem radí dělat všechno sám, zákazníky denně uplácet novým a novým obsahem – a štítivě prohlašovat, že reklama stojí PENÍZE?

Stojí. Ale když je dobře nastavená, vydělá jich mnohem víc. Ti úspěšní to vědí.

PS: jedna esoterická rada na závěr, na téma zákon přitažlivosti a tak podobně. Nebojte se pustit chlup. Chcete, aby u vás lidé nakupovali, utráceli peníze za produkt, který jim nabízíte (a který možná vážně potřebují) – ale sami děláte všechno na koleni a nepustíte korunu? A co myslíte, že se vám vrátí? Zákazníci, kteří bez většího váhání koupí váš produkt, protože jim prostě stojí za to – nebo náhodní kolemjdoucí, které inspirujete k tomu, aby na to šli stejně, jako vy? A kteří nakonec raději zvolí více námahy – a najdou si to v knihách a na internetu zdarma…? Just sayin’…

Pin It on Pinterest

Share This