Chci se odlišit!

27. ledna 2020

„Chci se odlišit“ je věta, ze které mě pravidelně obchází děs a hrůza.

Obvykle přichází od nízkorozpočtových klientů a ve většině případů ji následuje návrh nějakého zločinu proti slušnému designu (nejlépe doplněný požadavkem na umístění stylem „pěst na oko“ do úvodní stránky, aby to všichni viděli hned po načtení).

Pokud jste se právě urazili, protože píšu o vás – klidně se zase odrazte, protože v tom rozhodně nejste sami. Ani zdaleka.

Teď na chvíli přeřadím do sféry okultních věd. Budu vám totiž číst myšlenky.

Vy se totiž ve skutečnosti nechcete odlišit.

Chcete být jedineční. Zapamatovatelní. Protože jste nejlepší. Nebo máte unikátní produkt. Nebo svému nápadu prostě dokonale věříte a chcete rozšířit ten klan, co bude tleskat a křičet hurá s vámi. Mám pravdu?

Já vím, že mám.

Chci se odlišit vs. Vizuální identita značky

Mít web, který si vaši klienti vybaví, kdykoliv se s vaší značkou setkají, je dobrý nápad. U mnoha značek je dobrý nápad i web, který je originální a vystupuje z řady. A co teprve, když se jeho design potkává s tím, jak se prezentujete na sociálních sítích, v tištěných materiálech nebo kdekoliv jinde. Pokud chcete tohle, budu tleskat s vámi.

Ale…

Zapomeňte na to, že tohle všechno vymyslíte od kuchyňského stolu s tužkou v ruce.
Nevymyslíte. Protože nejste ani grafik ani designér – a nejspíš s tím nemáte žádné zkušenosti.

Vytvoření vizuálního stylu celé značky je práce pro profesionála, který vám navrhne barevnou paletu, písma, grafické prvky – a jejich kombinaci pro praktické použití. Může vám navrhnout i celý vzhled webu. Pokud se teď ptáte, k čemu byste tedy potřebovali ještě webaře, když vám to může navrhnout grafik, hned vám to řeknu. Řada grafiků se úplně nekamarádí s UX (uživatelskou přívětivostí) a dalšími zákonitostmi dobře fungujícího webu. Ideální spolupráce vypadá tak, že vám váš web designér navrhne strukturu webu, a váš grafik ho následně naplní vizuálním obsahem a textovými bloky.

Mohlo by vás bavit:  Reklama vs. komunita

Povězme si to narovinu. Návrh vizuální identity, vytvoření brand manuálu a grafického návrhu webu není levná legrace. Pokud máte na web rozpočet 15.000 Kč a možná ani to ne, tahle služba právě teď není pro vás.

Co s tím, pokud jste právě teď zjistili, že ji nutně potřebujete?

Do začátku nepotřebujete ani logo…

Nepotřebujete. Pokud začínáte nebo se teprve rozjíždíte (a spoustě firem trvá rozjezd roky), soustřeďte se na to, co je podstatné. Na produkt.

Já vím, potřebujete ho někde prodávat. Ale na to vám stačí jednoduchý, čistě navržený web, kde vaši klienti najdou to, co hledají. A co jim právě vy nabízíte. Nic víc, nic míň. Totéž platí pro vizitky, letáky, příspěvky na Facebooku i kdekoliv jinde. Až se vám začne dařit natolik, že si rebranding budete moct dovolit, prostě to uděláte (tajný bonus navíc – získáte tím skvělé téma pro propagaci na sociálních sítích a v e-mailingu. Všichni se půjdou podívat).

Pokud je váš web dobře, jednoduše a strukturovaně navržený od začátku, nebude vás změna ani moc bolet (pokud máte vlastnoručně naklikaných 80 stránek s textem na 12 minut čtení na každé – a prodáváte jenom sazenice květáku a brokolice, bude to bolet docela dost…).

Prozradím vám ještě jedno tajemství na závěr. Tvořit vizuální identitu až nějaký čas poté, co už na trhu fungujete, má svoje výhody. Protože si v mezičase stihnete váš byznys „ohmatat“.

Začínající podnikatel málokdy ví, do čeho leze. Má představu o tom, jak bude jeho byznys fungovat, komu bude co prodávat a jak to bude prezentovat. Už na úvodní schůzce k projektové strategii jsem vám schopná říct, kde si to myslíte špatně a kde opomíjíte důležitý segment trhu (nebo na něj necílíte správnými argumenty). Sami během prvních měsíců fungování objevíte další místa, kde je to úplně jinak, než jste si to na začátku namalovali. U úspěšných projektů často po roce zjistíte, že je naprostá většina věcí úplně jinak, než jak jste si na na začátku naplánovali (a je to zcela v pořádku).

Mohlo by vás bavit:  Na tlačítku to nestojí... (... i když je dost důležité)

V tu chvíli je čas řešit vizuální identitu značky a její komunikační strategii do budoucna. Protože už se znáte. Znáte svůj segment trhu. Víte, na co reaguje a v čem se vy sami cítíte silní. Kde je vám dobře.

Proto buďte na začátku klidně neutrální. Místo loga použijte název firmy nebo projektu, napsaný písmem, které k vám ladí, vyberte si pár barev, které vám v tuto chvíli k projektu sedí – a držte se grafické čistoty.

Lidé si vás stejně najdou kvůli tomu, co prodáváte. Ne proto, že se lišíte.

Pin It on Pinterest

Share This