“Já jsem si myslela, že to budeš nějak řídit” aneb Nepodceňujte projektové řízení…

On: Srp 16, 2022

Pomáhám teď s marketingem jednomu start-upu, který vede muž se super zkušenostmi na pozici projekťáka. Pohodář, profesionál, ideální člověk ve vedení týmu. A dává mi to hodně hezké srovnání s tím, jak je vedená většina malých online podnikatelských projektů.

Pro většinu z nich totiž platí označení – nijak.

Řada podnikatelů a podnikatelek se časem posune do fáze, kdy už to není jen o spolupráci “já a můj webař” nebo “já a moje VA”, ale o projektech o 3 a více lidech. Ať už se jedná o celkový rebranding, launch velkého produktu nebo kampaň k němu (klasicky třeba drahé kurzy prodávané jednou či dvakrát ročně), scaling, u kterého se deleguje většina činností…

Na větším projektu tohoto typu často pracuje nezávisle několik lidí, kteří o sobě občas ani navzájem nevědí. Nebo vědí, ale svoji práci pořádně nekoordinují (a důležité je slovo “pořádně”). Nikdo neřeší jednotlivé fáze projektu a pořadí, ve kterém je potřeba jednotlivé činnosti realizovat. Nepočítá se s časovými rezervami apod.

Vychází se z předpokladu, že všichni vědí, co mají dělat – a všechno se stihne, protože máme deadline.

Akorát, že tenhle předpoklad ani u profíků 100% nefunguje. Alespoň ne na projektech, které jsou trochu větší, než malé.

Jedním z problémů mohou být nevyjasněné pozice, úkoly a termíny:

  • Neví se, kdo má hlídat termíny a delegovat ostatní.
  • Termíny občas vůbec neexistují – kromě jednoho: kdy to má být hotové.
  • Nikdo nekontroluje, jestli je práce hotová včas a v požadované kvalitě (tenhle problém můžete mít i s profíky – dostanete 2 kvalitní výstupy, které ale nefungují dohromady).
  • Dostáváte výstupy, ve kterých něco chybí – protože nikdo neví, kdo to má udělat a kdy.
  • Nebo vám členové týmu duplikují stejnou práci.
  • Předpokládáte, že by konkrétní člověk z týmu měl něco udělat – ale on či ona neví, že to po ní nebo po něm chcete.
  • Nějak jste si to představovali – ale na to, že to druhá strana chápe jinak, nepřijdete včas – a zbytečně se pracuje na výstupech, které neodpovídají myšlenému zadání.

A lidem v projektu pomalu padá motivace, pokud se toho kazí hodně a projekt trvá delší dobu.

Start-up, se kterým pracuji, vyvíjí svůj produkt už skoro rok. Vzhledem k tomu, že je to start-up, nikdo z týmu z něj ještě neviděl ani korunu (většina v tom má naopak svoje peníze a odevzdanou poměrně slušnou dávku hodin práce). Launch se posunul skoro o půl roku oproti původnímu ideálnímu plánu. A tým pořád šlape a tu motivaci má.

Pravidelné meetingy na zoomu se sice čas od času dostávají do módu “tenhle meeting mohl být e-mail”, ale všichni vědí, v jaké fázi projekt je, co se daří a co ne (protože “tohle se nedaří či nefunguje, jak jsme předpokládali” je prostě normální součást procesu), všichni navzájem koordinují, co je potřeba udělat a kdo si to vezme na starost. Když někdo na čas vypadne, vyřeší se to. Když se projekt nedaří dotáhnout v termínu, rozumně se zhodnotí reálný stav a termín se přiměřeně posune.

Ale nic se “neztrácí v překladu” a případná “já jsem si myslel/a, že tohle uděláš”, se vyjasní velmi velmi rychle.

Větších projektů, které nikdo pořádně neřídí, jsem v onlinu zažila několik. Vždycky je to průšvih. Pravá ruka neví, co dělá levá, půlka týmu je nas..ná, protože to nefunguje hladce, nereálná očekávání se nenaplňují, z problémů obviňuje jeden druhého, dochází k prodlevám a výsledek je málokdy takový, o jaký jste na začátku stáli. A nebo je, ale nemáte z něho moc velkou radost – protože ten proces vám sebral spoustu energie.

Přitom tomu všemu se dalo předejít, kdybyste svůj projekt opravdu řídili – nebo to někomu delegovali.

Nepodceňujte to. Buďto se to naučte sami, nebo si k ruce najděte někoho, kdo to umí. Dostanete mnohem lepší výsledky, realizace proběhne v klidu a na případné problémy se přijde včas – a ne až tehdy, když už je pozdě.

U větších projektů totiž samořízení opravdu nefunguje.

PS: nečekejte, že se toho váš webař, markeťák nebo někdo další v týmu automaticky ujme. Někteří to umí, někteří ne. Můžete se jich na to na začátku zeptat. Někteří se toho alespoň částečně chopí, když to neuděláte sami, aby eliminovali chaos. Ale dobré řízení projektu je samostatná činnost, která vyžaduje určité schopnosti a zkušenosti, a taky svůj čas. A ve firmách je dost slušně placená.

Mohlo by vás bavit…

Podívejte se na další články.

Inspirace není nikdy dost. Podívejte se na další články, které by vás mohly zajímat.

Hry pro lepší engagement ve stories

Hry pro lepší engagement ve stories

Na váš obsah ve stories nikdo nereaguje? Tak si pojďme chvíli hrát. Mám pro vás totiž sadu šablon pro lepší engagement ve stories, které můžete použít na svém Instagramu či Facebooku pro zvýšení dosahů, reakcí a zmínek vašeho účtu. Způsobem, za který vás algoritmus...

číst více
Canva šablona ke stažení jako freebie? Jak na to?

Canva šablona ke stažení jako freebie? Jak na to?

Když jsem do posledního newsletteru vložila sadu šablon pro stories upravitelnou v Canvě, přišla mi řada dotazů na téma: "😮 - jak jsi to udělala?" Protože je to opravdu jednoduché, podělím se s vámi o návod. Dříve byla tato možnost dostupná pouze pro placené Canva...

číst více

Pošli mi šablonu stránky pro Instagram bio!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu layout šablony pro Divi i s instrukcemi pro nasazení a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Chci vytvořit svůj prodejní funnel!

Naskočte do 5denní výzvy Vytvořte funkční prodejní funnel v 5 krocích. Každý den vám přijde 1 e-mail s obsahem lekce a konkrétními úkoly, které máte splnit. Z odběru mých e-mailů se můžete kdykoliv odhlásit.

You have Successfully Subscribed!

Chci e-book Brand nejsou jen barvy

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu pracovní listy, které vám pomohou objevit a komunikovat hlubší smysl vlastní značky.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!