Proč jsem se rozhodla vybudovat komunitu jinde, než na Facebooku

On: Lis 13, 2023

Je spousta věcí, co na Facebooku miluju. Možnost propojit se s lidmi, se kterými jsem dávno ztratila kontakt. Možnost nacházet nové přátele a lidi s podobnými zájmy, se kterými se k sobě po měsících a letech online známosti při osobních setkáních hlásíme jako letité kámošky. Možnost relativně snadno oslovovat potenciální klienty a zákazníky a rozšiřovat vlastní komunitu z lidí, co už na téhle síti jsou.

Co mě na Facebooku strašně moc nebaví…

Věci, co mě baví, bohužel v poslední době vyvažuje celá řada věcí, co mě na Facebooku nebaví ani trochu.
Dáme si jejich výčet?

$

Neustálé omezování neplacených komerčních aktivit - bez možnosti jiné placené alternativy, než je klasická reklama

Řada tvůrců leta čeká na možnost zaplatit si za lepší dosahy ve svých FB skupinách, ale žádné podobné řešení nepřichází. Naopak se zdá, že chce Facebook neplacené komerční aktivity ještě více omezit.

Ve skupinách si tak občas připadám jako v “království ostrých loktů”, kde se vede těžká bitva o to, čí příspěvek bude vidět. I když si tohle jako profesionální markeťák a síťař umím zařídit, hrozně mě ta uhnaná a agresivní atmosféra nebaví.

$

Padající dosahy ve skupinách i jinde

Souvisí s posledním bodem. Padající dosahy jsou jedním z logických dopadů toho, že obsahu na sítích přibývá. A s nástupem AI to v dohledné době bude ještě horší. Bohužel potom padá spousta úsilí jednotlivých tvůrců do černé díry, protože jejich příspěvky vidí pouze malý zlomek lidí.

$

Šílený algoritmus, který určuje, co kdo uvidí a neuvidí podle odhadovaných, ale nikde nepsaných pravidel.

Odkaz v komentářích, ne v textu. Zakázaná slova. Shadow bany. Publikovat ve správném čase.  A tak dále.

$

Robot mazající příspěvky přizpůsobené šílenému algoritmu

Markeťáci se leta snaží přijít na to, jak psát příspěvky, které algoritmus vyhodnotí jako zajímavé a ukáže je většímu publiku. Před pár týdny je za to robot začal “odměňovat” mazáním příspěvků za “porušení pravidel komunity”, protože se snažili získat liky a srdíčka údajně nekalým způsobem…

Jdou řeči o tom, že to bylo nasazením AI do procesu a jejím spatným nastavením – ale víme to? Nevíme.

Vím o několika lidech (včetně sebe), kterým tohle mazání zasáhlo do běžící kampaně. Mě osobně to v poslední den prodeje opravdu nepotěšilo. Můžeme si říkat, že je to náhoda a stane se – ale FB se tím stává sítí pro propagaci značně nespolehlivou.

$

Robot mazající starší příspěvky ve skupinách

Že se zmíněný robot pustil i do mazání již zveřejněných aktuálních příspěvků (třeba těch, pod kterými byla spousta odkazů), to už možná víte taky.

Že se ale pustil i do mazání starších příspěvků, které máte ve skupinách třeba v průvodcích, to jste možná nezaznamenaly. Proč? Protože k nim nechodí upozornění.

Zprávy o mizení starších příspěvků jsem několikrát zaznamenala v zahraničních podnikatelských skupinách. V těch českých o tom nikdo nemluvil. Důvodem ale nebude to, že se to neděje – ale že na to ještě nepřišli. Tento týden jsem prohlížela průvodce ve své skupině – a řada příspěvků z nich zmizela beze stopy.

$

Robot mazající celé skupiny a účty

Ze zahraničních skupin už mám i množící se informace o tom, jak najednou za údajné porušování pravidel komunity zmizela celá skupina nebo účet na Instagramu (což je stejná firma, jako FB). Obvykle to byly skupiny a účty profesionálů, kteří si na tyhle věci dávají velký pozor, čili to s vysokou pravděpodobností nebylo oprávněné smazání.

Podpora nedosažitelná (nebo jen velmi obtížně) i u verifikovaných účtů. V pár případech se skupinu podařilo obnovit, ale většinou byla v okamžiku dosažení podpory smazaná definitivně a obnovovat už nebylo z čeho. Totéž s IG účty. Zmizel takhle například účet markeťačky s 350.000 sledujícími. Roky práce v háji.

$

Scamy v messengeru, kradení účtů, kradení účtů pro reklamu

Facebook dlouhodobě neřeší nejrůznější pokusy o podvody. V mé podnikatelské bublině je nezanedbatelný počet lidí, kterým někdo ukradl účet a spolu s ním skupinu s tisíci členů – a nebo účet pro reklamu, na kterém si z přiřazené kreditky rovnou spustil reklamu za desetitisíce.

Pokusy u ukradení účtu přes zprávy do Messengeru, které se tváří, jako by byly odeslané Facebookem, mají obvykle velmi podobný formát a neměl by být problém je zachytit a včas zablokovat. Přesto vesele chodí dál a “po kilech”.

Je to jinde lepší? Ano.

Už asi rok a půl se jako uživatel pohybuji na platformě Circle. Není to klasická sociální síť, ale platforma pro správu komunit. A umí toho opravdu hodně:

$

Rozdělení prostorů pro jednotlivá témata

Máte 4 různé FB skupiny, protože v 1 spravujete celou svoji komunitu a v dalších účastníky kurzů? Tak to na Circle nepotřebujete. V jedné komunitě totiž můžete pro každou tuhle skupinu otevřít samostatný prostor a určit, kdo příspěvky v něm uvidí a neuvidí.

Stejně tak můžete určit, kdo může do daného prostoru přispívat – a tím pádem se nemusíte ve vlastní tisícihlavé skupině přetahovat o pozornost s účastníky. Prostě si otevřete prostor, do kterého můžete vkládat příspěvky jen vy sami.

Můžete se rozhodnout i proto, jestli bude vaše komunita nebo některá její část veřejně viditelná – a nebo zda se k prohlížení příspěvků dostanou jen členové.

Celá komunita je díky rozdělení prostorů velmi přehledná, se skupinami na FB se to absolutně nedá srovnat.

$

Příspěvky, kurzy, živá vysílání, webináře, meetingy...

Platforma umí celou řadu funkcí. Můžete v ní mít všechny své kurzy, se všemi oblíbenými funkcemi jako je třeba postupné uvolňování lekcí. Přes platformu se dají rovnou prodávat, což vám může značně zvýšit prodeje (v komunitě členové celou vaši nabídku vidí, aniž by z ní museli odcházet na váš web).

Platforma umí i živá vysílání – stejně jako třeba na FB, ale i uzavřená setkání, která teď možná řešíte Zoomem nebo jinou podobnou platformou. I u těch můžete omezit, kdo k nim má a nemá mít přístup.

$

Jednoduché zpoplatnění, klubové členství

Pokud chcete, můžete přístup do celé komunity nebo její části snadno zpoplatnit. Stačí ji na pár kliknutí napojit na platební bránu Stripe.

Můžete prodávat jak pravidelně placené členství několika úrovní, tak třeba i jednotlivé kurzy. A klidně i kombinaci obojího.

$

Žádný algoritmus

Svým členům můžete dát možnost, aby si sami nastavili, v jakém pořadí chtějí příspěvky vidět. Od nejnovějších? Nejpopulárnějších? Těch, co mají nejvíce komentářů?

$

Žádné reklamy a poskytování dat 3. stranám

Komunitní prostor je bez reklam, doporučených příspěvků a dalšího balastu, který na vás na FB vyskakuje pořád.

Vaše data jsou vaše. Provozovatel příslušné komunity má přístupy k vašim e-mailům, ale pro reklamní účely platforma žádná data nikomu neposkytuje.

$

Není to klasická sociální síť a pro provozovatele komunit je placená

Circle není klasická sociální síť, na které si založíte profil a pak se libovolně přidáte do komunity. Pro založení uživatelského účtu potřebujete pozvání do konkrétní komunity. Založený účet vám pak ale funguje ve všech Circle komunitách, kterých jste členy – a můžete jimi v aplikaci snadno přepínat.

Pro členy komunit je platforma zdarma (pokud se konkrétní komunitu nerozhodne její zakladatel zpoplatnit), zakladatel za ni platí. Můžete to vnímat jako nevýhodu, ale já to tak nevidím. Zaprvé si platíte za spoustu skvělých funkcí, zadruhé můžete komunitu nebo její část velice snadno zpoplatnit. A zatřetí – na platformě nebude nikdy tak narváno, jak na Facebooku, kde si skupinu zakládá každý, kdo má pocit, že na ni dostane dostatek lidí, kteří budou rezonovat s jeho tématem nebo produkty.

$

Webové rozhraní i mobilní aplikace, vlastní doména

K platformě existuje kromě webového rozhraní i přehledná webová aplikace.

Další výhodou je možnost provozovat celou komunitu pod vlastní doménou. Hosting a provoz jede stále pod Circle, ale návštěvníci se přihlašují na vašem webu.

$

Klidný prostor pro sdílení

Co mě na téhle platformě neskutečně baví, je klid, který tam vládne. Není tam neustálé přetahování o pozornost, neskáče na vás tisíc více či méně relevantních příspěvků z jednotlivých profilů, skupin a doporučení.

Jste v prostoru s jedním tématem, kde si každý vybírá, co chce číst a kam chce přispívat.

Mám vizi…

Komunita je pro mě něco mnohem většího, než jenom prostor pro propagaci a prodej vlastních produktů a služeb.

Chci tvořit prostor, kde budeme společně stoupat nahoru. Kde se vám nikdo nevysměje, když položíte začátečnický dotaz. Kde můžete otevřeně mluvit nejen o tom, co se vám daří – ale i o tom, co se nedaří. Kde si můžeme navzájem pomoct dosáhnout dalších met a cílů. Kde můžeme společně zkoušet nové věci, experimentovat s nimi, sdílet tipy na skvělé knížky, kurzy, projekty…

Kde vám můžu umožnit sdílet to, co uznám za vhodné já – a ne algoritmus.

A čím dál tím víc docházím k názoru, že FB je v tomhle směru platforma s příliš mnoha limity.

A právě proto jsem se rozhodla – s plným vědomím rizika a náročnosti převedení vlastní komunity na platformu, kterou nikdo nezná – otevřít komunitní prostor právě na Circle.

Chcete u toho být taky? Stačí kliknout na https://try.circle.so/zalozit-ucet a založit si účet.

Mohlo by vás bavit…

Podívejte se na další články.

Inspirace není nikdy dost. Podívejte se na další články, které by vás mohly zajímat.

Pošli mi šablonu stránky pro Instagram bio!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu layout šablony pro Divi i s instrukcemi pro nasazení a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Chci vytvořit svůj prodejní funnel!

Naskočte do 5denní výzvy Vytvořte funkční prodejní funnel v 5 krocích. Každý den vám přijde 1 e-mail s obsahem lekce a konkrétními úkoly, které máte splnit. Z odběru mých e-mailů se můžete kdykoliv odhlásit.

You have Successfully Subscribed!

Chci e-book Brand nejsou jen barvy

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu pracovní listy, které vám pomohou objevit a komunikovat hlubší smysl vlastní značky.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Pošli mi šablony stories pro lepší engagement!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu odkaz na upravitelnou šablonu stories i s instrukcemi pro použití a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!

Pošli mi šablony stories pro uvedení nového produktu!

Vyplňte své jméno a e-mail a já vám pošlu odkaz na upravitelnou šablonu stories pro launch i s instrukcemi pro použití a úpravy.

Skvěle! Teď stačí ověřit adresu!